Evenemang

Föreningen Hem och Skola i Dickursby r.f. brukar under läsåret arrangera tre traditionella evenemang i Dickursby skola.

Stövelfotboll

Varje årskurs från förskolan till sexorna spelar en fotbollsmatch mot sina föräldrar. Föräldrarna spelar iklädda gummistövlar. Hem och Skola bjuder på grillad korv, saft, kaffe och kex gratis åt eleverna, samt mot en liten ersättning åt föräldrarna. Händelsen går av stapeln i september.

Ringleksnatten

Inför julen ordnar Hem och Skola den traditionella Ringleksnatten i skolans gymnastiksal och / eller matsal. På den stämningsfulla tillställningen dansas det runt julgran och Hem och Skola bjuder på glögg och pepparkakor. För barnen ordnas julkalender med små priser. Ringleksnatten äger rum i november.

Vårvimmel

Vårvimmeln är ett traditionellt evenemang för alla skolans barn och föräldrar. Det egentliga syftet är att ge klasserna en chans att tjäna pengar till klasskassorna, men lika viktigt är det att barn och föräldrar får en chans att umgås och ha roligt tillsammans. Hem och Skolas roll är främst att koordinera och sköta marknadsföringen. Pengarna samlas in genom att eleverna (och föräldrarna) årskursvis organiserar olika programpunkter (stationer) runt om i skolan och/eller på skolgården , såsom café, korvgrillning, nerf-skytte, trampbilsbana, pilbågsskytte, lotteri, lopptorg etc. Pengarna som samlas in till klasskassan används i allmänhet till lägerskolan, som brukar göras på årskurs sex genast i början av höstterminen. Tidpunkten för Vårvimlet brukar vara mars-april.

År 2020 ordnades Vårvimlet på en skollördag, i samband med skolans Talent-tävling.